AGV

Algemene voorwaarden Masters-IT

E-mail: info@masters-it.nl
Website: www.
Masters-IT

Artikel  – Definities

  1. Masters-IT: Masters-IT, gevestigd te Gouda, KvK-nummer 91847516.

  2. Klant: degene met wie Masters-IT een overeenkomst is aangegaan.

  3. Partijen: Masters-IT en Klant samen.

  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel  – Toepasselijkheid 

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Masters-IT.

  2. Masters-IT en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

  3. Masters-IT en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel  – Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van Masters-IT zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.

  2. Een aanbod of offerte is maximaal  geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.

  3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.

  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Masters-IT en de Klant dit schriftelijk afspreken.

 

Artikel  – Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Masters-IT de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.

  2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Masters-IT slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

 

Artikel  – Prijzen 

  1. Masters-IT hanteert prijzen in euro’s, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

  2. Masters-IT mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.

  3. Masters-IT en de Klant spreken voor een dienstverlening door Masters-IT een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. 
  4. Masters-IT mag tot 10% van de richtprijs afwijken.

  5. Masters-IT moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

  6. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

  7. Masters-IT mag de prijzen jaarlijks aanpassen.

  8. Masters-IT zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.

  9. Een consument mag de overeenkomst met Masters-IT ongedaan maken wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging. 

 

Artikel  – Betalingen en betalingstermijn

  1. Masters-IT mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.

  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 2 maanden1,5 maanden na levering hebben voldaan.

  3. De betalingstermijnen die Masters-IT hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Masters-IT aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.

  4. Masters-IT mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

 

Artikel  – Gevolgen te late betaling 

  1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Masters-IT de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Masters-IT.

  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Masters-IT zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.

  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Masters-IT op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Masters-IT, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

 

Artikel  – Recht van reclame 

  1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Masters-IT het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.

  2. Masters-IT maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.

  3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Masters-IT, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

  4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3. 

 

Artikel  – Opschortingsrecht

  1. De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

 

Artikel  – Retentierecht 

  1. Masters-IT kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Masters-IT heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.

  2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Masters-IT.

  3. Masters-IT is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

 

Artikel  – Verrekening

  1. De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Masters-IT te verrekenen met een vordering op Masters-IT. 

 

Artikel  – Eigendomsvoorbehoud 

  1. Masters-IT blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Masters-IT met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.

  2. Tot die tijd in lid 1 kan Masters-IT gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.

  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.

  4. Wanneer Masters-IT gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Masters-IT van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

 

Artikel  – Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.

  2. Levering vindt plaats bij Masters-IT, tenzij anders wordt afgesproken.

  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres. 

  4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Masters-IT zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.

  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Masters-IT kan tegenwerpen.

 

Artikel  – Levertijd 

  1. De levertijden van Masters-IT zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.

  2. De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan Masters-IT door Masters-IT schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.

  3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Masters-IT later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Masters-IT niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Masters-IT iets anders hebben afgesproken. 

 

Artikel  – Feitelijke levering

  1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

 

Artikel  – Transportkosten 

  1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Masters-IT schriftelijk iets anders hebben afgesproken. 

 

Artikel  – Verpakking en verzending

  1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Masters-IT niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

  2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Masters-IT. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Masters-IT niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

 

Artikel  – Verzekering

  1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:

    • geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst

    • zaken van Masters-IT die bij de Klant aanwezig zijn

    • zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd

  1. De Klant geeft op eerste verzoek van Masters-IT de polis van deze verzekeringen ter inzage.

 

Artikel  – Bewaring 

  1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.

  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

 

Artikel  – Montage en of installatie

  1. Hoewel Masters-IT zich inspant alle montage- en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.

 

Artikel  – Garantie

  1. Wanneer de Klant en Masters-IT een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Masters-IT enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

  2. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.

  3. De garantie geldt niet:
    – in het geval van normale slijtage
    – voor schade ontstaan door ongevallen
    – voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
    – voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
    – wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld

  4. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die Masters-IT levert, gaat over op de Klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product voor de Klant in ontvangst neemt. 

 

Artikel  – Uitvoering van de overeenkomst 

  1. Masters-IT voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.

  2. Masters-IT mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.

  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.

  4. De Klant moet ervoor zorgen dat Masters-IT op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.

  5. Zorgt de Klant er niet voor dat Masters-IT tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

 

Artikel  – Informatieverstrekking door de Klant 

  1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik­baar aan Masters-IT.

  2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.

  3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Masters-IT de betreffende bescheiden.

  4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Masters-IT redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

 

Artikel  – Duur overeenkomst dienst

  1. De overeenkomst tussen Masters-IT en de Klant voor een dienst wordt aangegaan voor de duur van 12 maanden, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken. 

  2. Na afloop van de termijn in lid 1 wordt de overeenkomst stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de Klant of Masters-IT de overeenkomst opzegt met een opzegtermijn van 2 maanden. Is de Klant een consument dan geldt een opzegtermijn van 1 maand.

 

Artikel  – Opzeggen dienst voor bepaalde tijd

  1. De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor bepaalde tijd niet eerder dan na 1 jaar opzeggen.

  2. Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan de Klant de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.

  3. Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan een consument de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

  4. Is de overeenkomst voor een dienst voor minder dan 1 jaar aangegaan, dan is de overeenkomst tussentijds niet opzegbaar.

 

Artikel  – Geheimhouding 

  1. De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Masters-IT ontvangt geheim.

  2. Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Masters-IT waarvan de Klant weet of redelijker­wijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Masters-IT schade kan berokkenen.

  3. De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.

  4. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:

    • die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant

    • die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht

  5. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.

 

Artikel  – Boetebeding

  1. Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Masters- IT voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.

  2. Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.

  3. Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000

  4. Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.

  5. De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.

  6. Masters-IT mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.

 

Artikel  – Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Masters-IT tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Masters-IT geleverde producten en/of diensten.

Artikel  – Klachten

  1. De Klant moet een door Masters-IT geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Masters-IT daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.

  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Masters-IT hiervan op de hoogte stellen.

  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat Masters-IT hierop gepast kan reageren.

  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Masters-IT.

  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Masters-IT andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

 

Artikel  – Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Masters-IT.

  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Masters-IT ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel  – Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer Masters-IT een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. 

Artikel  – Aansprakelijkheid Masters-IT

  1. Masters-IT is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

  2. Wanneer Masters-IT aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

  3. Masters-IT is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

  4. Wanneer Masters-IT aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting. 

Artikel  – Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Masters-IT vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel  – Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Masters-IT toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.

  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Masters-IT nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Masters-IT in verzuim is.

  3. Masters-IT mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Masters-IT kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel  – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Masters-IT door de Klant niet aan Masters-IT kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. 

  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    – een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    – wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    – stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    – computer­virussen
    – stakingen
    – overheidsmaatregelen
    – vervoersproblemen
    – slechte weersomstandigheden
    – werkonderbrekingen

  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Masters-IT 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Masters-IT kan nakomen.

  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Masters-IT de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.

  5. Masters-IT hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Masters-IT hiervan voordeel heeft. 

Artikel  – Wijziging overeenkomst 

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Masters-IT de overeenkomst aanpassen.

 

Artikel  – Wijziging algemene voorwaarden

  1. Masters-IT mag deze algemene voorwaarden wijzigen.

  2. Masters-IT van ondergeschikt belang mag Masters-IT altijd doorvoeren.

  3. Ingrijpende wijzigingen zal Masters-IT zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.

  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel  – Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Masters-IT aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Masters-IT.

  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel  – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.

  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Masters-IT bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel  – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Masters-IT is Nederlands recht van toepassing.

  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Masters-IT is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Masters-IT, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 01 januari 2024.